zondag 9 oktober 2011

Week 40 Cadeautje zelf maken?

 Er is een klein jongetje geboren op 21-9-2011 en....











Hij heet Guus! Leuk he? Zo heeft hij zijn geboortedatum en naam op een supervrolijke sterrenslinger staan. Een vrolijke toevoeging aan zijn mooie kinderkamertje.








Ook Juna is geboren, gefeliciteerd aan de pappa, mamma en grote zus Emma. Een mooie hartjesslinger met haar naam in roze, rood en wit, daar word je toch blij van?  
Ook nog een bestelling voor een poppie met donkerblauw. Om het niet te donker te laten worden, ook wit en aqua toegevoegd, stoer poppie in aantocht!
En dan nog mijn projectjes van deze week. De zoon en dochter van mijn vriendin waren jarig... tja dan moet ik natuurlijk wel iets zelf maken. Vorige week heb ik je de stofjes al laten zien van dit rokje en hier het resultaat! Een babyrib met een knalrood tule onderokje.
Voor een extra speciaal effect, een sleutelhanger in de stoflagen verwerkt met lintjes en kraaltjes 
En ik kon het niet laten, ik heb er ook nog een knalrood wikkelvestje met ruches bijgemaakt. Het setje viel erg in de smaak maar het volgende gesprek volgde nog:
Mara: 'Tante Ilse, deze stof vind ik wel mooi voor kleding maar eigenlijk vind ik grijs niet zo'n mooie  kleur...'
Ik: 'Nou dan neem ik hem weer mee want ik vind hem eigenlijk zo mooi dat ik hem helemaal niet weg wilde geven...'
Mara: 'Nee, dat is niet nodig, ik vind hem wel mooi hoor...'

Overigens was het vervolg dat ze direct naar boven rende, in haar kamer haar nieuwe kleding aandeed en het niet meer uit wilde... tja toch wel geslaagd dus...

En haar broertje was ook jarig. Omdat hij ook een nieuw kamer had met een nieuwe bureau heb ik 4 prikborden gemaakt.

Leuk he? Al die zelfgemaakte cadeautjes? Dat kan jij nu ook! Lees hieronder de beschrijving.





=======================
Prikbord maken
Benodigdheden
  • Stof (5 cm aan alle zijden van het prikbord meer)
  • Prikbord (Xenos)
  • Computer met Word + Printer
  • Nietpistool
  • Schaar
  • Naaimachine
  • Vliesofix (de grote van je applicatie)
  • Vlieseline
Werkwijze
1. Maak op je computer de letters of tekens die je op je prikbord wilt maken
2. Print deze uit en knip ze uit
3. Pak nu je vliesofix en leg de letters in spiegelbeeld op de glade kant van de vliesofix






 4. Knip de letters uit de vliesofix en strijk ze op stof naar keuze Let hierbij wel op, je kunt beter geen 'rekbare' stof gebruiken want dan maak je het jezelf erg lastig
 5. Maak het doek voor de achtergrond van je prikbord. Wij hadden een prikbord van 35x35 cm van de Xenos en hebben een doek van 45x45 cm gemaakt. Je moet dus aan alle zijde 5 cm overlap hebben om het prikbord mooi te kunnen afwerken.

Als je meerdere stoffen gebruikt voor de achtergrond, strijk de naden dan plat/ uit elkaar.
 6. Strijk je letters (of andere figuren) op de stof
7. Ga met je naaimachine met een kleine zigzag-steek rond de randjes van je applicatie
8. Leg je prikbord op de vlieseline en knip je vlieseline op maat
9. Leg de stof onderop, daarboven de vlieseline en dan je prikbord (let op dat je de goede kant achterop legt!)
10. Vouw de randen van de stof om en niet deze aan de achterkant van je prikbord. Doe eerst aan alle kanten 1 nietje in het midden voor je de andere nietjes erin doet.
11. Om een mooie vouw aan de zijkanten te krijgen, doe je 1 nietje aan helemaal tegen de kant aan
12. Dan vouw je die stof naar binnen en haal je de andere kant recht omhoog (zie foto, ik kan t niet zo goed uitleggen besef ik nu...)
 13. Vouw de rand om en zet hem dan vast met een nietje
14. En hier mijn resultaat! Ik heb er 4 gemaakt want de jarige job heet Joah. Een leuk, simpel en creatief cadeau!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten